Teleky Zoltán klaszterelnökkel a Made in Pécs magazin készített az alábbi interjút.
A kulcsszó: minőség
A klaszter 2021. januárjában 20 cég részvételével alakult meg (amelyek összesen 24 vendéglátóegységet üzemeltetnek) és a közel egy év alatt 8 új tag csatlakozott hozzájuk, akik így már 42 vendéglátóegységet képviselnek. Ajánlások alapján lehet bekerülni a klaszterbe, amit aztán az elnökségi ülésen megvitatnak. A végső döntést a klasztertagok szavazás során hozzák meg. Az új jelöltek a felvételüket megelőző taggyűlésen lehetőséget kapnak a személyes bemutatkozásra, a termékeik, szolgáltatásuk megismertetésére is.
“Olyan tagokat szeretnénk a csapatban tudni, akik építő jelleggel, progresszívebb vendéglátást folytatnak és hajlandók közös értékek mentén együtt dolgozni. Előremutatóan gondolkodnak, nyitottak az új tendenciákra és elkötelezettek a minőségi gasztronómia mellett. Szeretnénk a baranyai vendéglátást olyan szintre hozni, ami nem csak a hazai élmezőnyben állja meg a helyét, de felkerülhet a nemzetközi porondra is. Ehhez az kell, hogy még jobb legyen a szakmai hozzáállás, még több kiváló étterem legyen és ismerjék is őket. A helyben megtermelt szezonális alapanyagokra fektetjük a hangsúlyt, ez pedig hozza magával a nagyobb mértékű gasztroturizmust.” – foglalja össze az elnök a klaszter hitvallását.
Közös érdek, közös cél
“Kézzelfogható eredményeket is tudtunk már felmutatni. Él a kétnyelvű honlapunk, a baranyazamata.hu, és közös kitelepülésünk, rendezvényünk is volt már. A kamarával pályáztunk egy olaszországi tanulmányútra, amelyen elsősorban tagjaink vehetnek részt. Olaszország több régiójába látogatnak majd el, helyi sajtkészítő kisüzemeket, borászatokat és olívatelepeket útbaejtve.” – mondja Teleky.
Az új pécsi vásárcsarnokban is hangsúlyos megjelenést terveznek azoknak, akik termékeikkel szeretnék képviseltetni magukat. Fontos, hogy már az alapoknál a minőség döntsön, hiszen színvonalas vendéglátóhelyek, ételek csak minőségi alapanyagokból születhetnek és így lehet a közönség is egyre „ínyencebb”.
A pécsi gasztró
Az elmúlt két év rendkívüli módon megviselte a baranyai vendéglátós szakmát és az egyes cégeket is. Megváltoztak a fogyasztói szokások, eltűntek az esti vacsoravendégek, emellett roppant nagymértékű volt a szakemberek elvándorlása is: sokan szakmát váltottak, amivel tovább növekedett a minőségi munkaerőhiány. Ez persze sajnos nem csak a régióra jellemző sajátosság, mint ahogy az sem, hogy az emelkedő élelmiszer-, munkabér- és energiaárakat, az éttermek eddig nem tudták érvényesíteni saját áraikban, ha meg akarták tartani vendégkörüket. A klaszter egyik megoldandó feladata a közeljövőben az is, hogy elfogadtassa az elkerülhetetlen áremelést az étterembe járó közönséggel, méghozzá úgy, hogy mindeközben a vendéglátóhelyek emelt minőségű szolgáltatást kínálnak.
A baranyai vendégkör bázisát a hazai fogyasztók adják. Nyári időszakban is tapasztalható volt, hogy a külföldi vendégek száma a minimumra csökkent, bár ősz óta valamennyire visszatértek a külföldi egyetemisták Pécsre, de még mindig érezhető a hiányuk a vendégforgalomban.
“Szeretnénk a vendégeket újra az éttermi asztalokhoz szoktatni, szeretnénk, ha felfedeznék, hogy ez nem csak az éhség csillapításáról szól: étterembe menni kulináris, sőt kulturális élmény, emellett pedig lehetőség a családtagokkal, barátokkal együtt töltött minőségi időre” – teszi hozzá a klaszter elnöke.
Forrás: Made in Pécs – X./2. 2022 február