Mennyi az annyi? – Árazás és pénzügyileg is fenntartható működés a vendéglátásban

A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében február 17-én került sor a Baranyai Gasztronómiai Klaszter szakmai workshop sorozatának első rendezvényére. Ennek aktualitását az adta, hogy a vendéglátás szektorban olyan egyszerre ható árdrágító tényezők jelentek meg, mint a minimálbér és a garantált bérminimum januári emelése, az alapanyag árak drasztikus növekedése és az állandóvá vált munkaerőhiány. Mindezt tetézi a jelentős bevételkiesés a céges és családi rendezvények lemondásával, a turisták elmaradásával.

Egy-egy tényező változása is drágítja a végtermék árát, de amikor ezek egyszerre jelentkeztek, hirtelen tanácstalanul álltak a vendéglátók az árazással kapcsolatban. Van, aki ki sem nyit, mert veszteséggel tudna csak termelni. Van, aki árat emelne, de amennyivel szükséges lenne emelni a túlélés érdekében, az már számára sem tűnik kifizethetőnek fogyasztói szemmel. Minden, a működéssel kapcsolatos tételnek be kell épülnie az árazásba úgy, hogy a fogyasztók számára még „emészthető” legyen a mértéke.

Az egyik lehetséges megoldás, hogy nagyon nyíltan és lehetőség szerint racionálisan megmutattuk a szektor vállalkozóinak, hogy mik azok a tételek, amiket az árazás során mind-mind figyelembe kell venniük. Azt gondolnánk, hogy ez mindenki számára nyilvánvaló, de azt láttuk a Gasztronómiai Klaszteren belül az erről folyó beszélgetések során, hogy ezt sok szakmabeli érzelmileg közelíti meg, vagy a szomszéd áraihoz igazítja a sajátját, hogy ne pártoljon el tőle a fogyasztó az árkülönbség miatt. Tisztán kell látni ebben a kérdésben és „hideg fejjel”, pénzügyi szemlélettel elemezni a helyzetet. Erre az egyik tagunk készített egy táblázatot, amivel modellszámításokat lehet végezni ezekkel a változókkal. Így mindenki beírhatja a saját vállalkozása működtetésével járó költségeket, és valós számok alapján tud döntést hozni az árazással kapcsolatban. Nyilván számos dolog árnyalhatja még a helyzetet, de mindenképpen módot ad ez a módszer a tényekkel való szembenézésre.

Más megközelítésben, a Marketing Soul Kft. segítségével marketing szempontból vizsgáltuk, hogy hogyan tudjuk segíteni a vállalkozókat az értékkommunikációban. A vendég számára is láthatóvá kell tenni, kommunikálni kell azt az értéket, ami a válogatott helyi alapanyag, a befektetett munka és a vállalkozás etikus működésén keresztül a tányérjára kerül.

Következő témánk a szektort igen érzékenyen érintő – munkaerő megtartása, nem szakképzettek foglalkoztatása és toborzása lesz, melyet április 12. –én a kamara humán klubjának szakemberei segítségével tárgyalunk meg.

Forrás: pbkik.hu

Ajánlott cikkek