A vendéglátó szektor Covid utáni helyzete újabb és újabb kihívások elé állítja az ágazatot. Az átrendeződő és gyökeresen megváltózó fogyasztói szokásokat, a folyamatos áremelkedést csak tetézi a munkavállalók fluktuációjából adódó zűrzavar és többletterhelés. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által 2021-ben életre hívott Baranyai Gasztronómiai Klaszter tagjainak is éppúgy okoz napi fejtörést a munkaerő elvándorlása – részben külföldre, részben országon belül a jobban fizető városokba – és a meglévő dolgozók megtartása.
A PBKIK Humán klubjának szervezetfejlesztéssel is foglalkozó kollégái segítségével dolgozta fel ezt a kérdést és az erre adható válaszokat a klaszter április 12-i workshopja.
„Én VENDÉGÜL látlak téged” – érezzük mi is, hogy itt nem mindennapi szolgáltatásról van szó. Ez a feladat egyrészt nagyon személyes, másrészt egy állandó rendelkezésre állást, odafigyelést feltételez. Tudjuk, hogy embert próbáló feladat, hamar kiéghet benne a munkavállaló. Miért maradna velünk és dolgozna mégis a Mi csapatunkban?
A fenti kérdés megválaszolását – a workshop tanulsága szerint – nagyon messziről, a munkatárs kiválasztásától kell felépítenünk. Ebben is át kell alakítani mindent, ahogy eddig csináltuk az már sosem fog ugyanúgy működni. Nagyon pontosan célzott hirdetésekkel érdemes már csak operálni, amit megelőz annak a végiggondolása, hogy: Kit szeretnénk felvenni?
Érdemes feltenni a dolgozóinknak a kérdést:
- Miért maradnak/maradnának a cégnél?
- Miért mennének el?
- Ajánlanák-e másoknak a munkahelyet?
Ez a pár kérdés is nagy segítség lehet abban, hogy az adott cég felépítse a saját „Vállalkozói márkáját”, ami így egy hiteles képet ad róla a munkaerő piacon. Egyre fontosabb magának a munkahelynek és a vállalkozónak a személyes ismertsége, illetve a régebbi dolgozóktól való „jól elválás”, hiszen mindenki-mindig viszi a hírünket és ez rendkívül gyorsan kihat a további munkavállalók bevonzására is.
„Régen mindenki féltette az állását”- mondta az egyik résztvevő. Ebben is gyökeresen megváltozott a hozzáállás a munkavállalók részéről. Szűkös a piac, mindenki keresi a szakembert, rengeteg ajánlatot kapnak a kollégák szinte naponta. A statisztikák szerint azonban a fizetés nagysága a munkahely megtartási vagy váltási szempontoknál már nem elsődleges. Sokkal fontosabbnak tűnik a „jó hangulat”, biztonság, munkahelyi légkör – gyakorlatilag a fent is említett vállalati kultúra építése. Sosem könnyű egy új kolléga helyét és szerepét megtalálni egy már jó ideje együtt dolgozó csapatban. Ha az új munkavállaló erősségeire támaszkodunk, szem előtt tartjuk, hogy „ki-mire használható” a legjobban, akkor sokkal valószínűbb, hogy az új ember is és a csapat is hamar hasznosnak érzi őt és könnyebben befogadják. A munkahely szocializációs szerepe vitathatatlan, a szakmai tudás jelentős részét is a munkahelyen sajátítják el a dolgozók.
Forrás: PBKIK, Dél-Dunántúli Gazdaság XXIV. évfolyam 4. szám